Stel, je hebt een eigen bedrijf(je), het maakt niet uit hoe groot of klein; een bedrijf(je) is en blijft een bedrijf.
Iemand neemt contact met je op via de e-mail en vraagt het een en ander over een van je diensten. Je legt alles uit, hoe het werkt en wat je doet. Er volgen nog wat e-mails over en weer en men besluit om een van je dienst te bestellen.
Je hebt ze verteld dat er een aanbetaling van 35% wordt hanteert, dat dit wettelijk in orde is, en ze gaan hiermee akkoord.
Je spreekt een datum en tijd af, je stuurt een factuur met daarbij een bedankje voor het bestellen van de dienst en je wacht af.
Oké, je kan nu denken, wat heb je voor een vertrouwen in de mens, maar weet je……..
Je bent al druk geweest met e-mailen, met het maken van de factuur en je houdt een plekje vrij in je agenda.
En…..er komt geen aanbetaling. Je e-mailt nog eens met de vraag of ze de e-mail wel hebben ontvangen en of ze de aanbetaling alsnog zo snel mogelijk (voor zaterdag) willen betalen.
Je krijg geen antwoord.
Wat doe je dan?
Ik werd van de week een beetje boos, een beetje gefrustreerd. Want ik heb tenslotte een eigen bedrijf(je) en mijn diensten kosten nu eenmaal geld. Namen ze mijn bedrijf niet serieus, of mij niet serieus? Dachten ze werkelijk dat het zo in zijn werk kon gaan, gewoon iets afspreken maar daarna niets meer van je laten horen? Is dat de mentaliteit van de mensen tegenwoordig?
Aan de andere kant kan ik denken, oké….is het de mensen wel duidelijk of er is iets gebeurd waardoor men geen contact heeft kunnen opnemen? Heeft men simpelweg geen flauw benul van de invloed die hun daden op anderen hebben?
Maar oh, wacht eens even….ga ik het nu goedpraten?
Nee, ik wil dat men het volgende weet:
* dat men leert dat afspraken maken geldig is.
* dat men leert zorgvuldig afspraken in te plannen.
* dat men verantwoordelijkheid leert dragen.
Het is voor mij een van de belangrijkste voorwaarden om succesvol samen te kunnen werken. Natuurlijk kan het zo zijn dat men een afspraak niet na kan komen. Dat is menselijk en begrijpelijk. Maar… communiceer dit dan met diegene waar je iets mee af gesproken hebt en dat het al in de agenda gepland staat. Dan weet diegene ook waar hij of zij aan toe is.
Kleine moeite, groot plezier. Niets is zo frustrerend voor een ondernemer als men niets meer van zich laat horen!
De klant moet altijd Koning zijn, maar andersom zou het ook wel mogen!